Galerie Gilla Lörcher
Contemporary Art

Rosemary Lee | IMAGE MACHINE / MACHINE IMAGE | 26.01 – 8.03.2019

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Rosemary Lee
IMAGE MACHINE / MACHINE IMAGE
26. Januar – 8. März 2019
Eröffnung: Freitag, 25. Januar 2019 um 19 Uhr
Öffnungszeiten: Do-Sa 15-18h

2019: 10 Jahre Galerie Gilla Lörcher

Galerie Gilla Lörcher | Contemporary Art freut sich sehr, die dritte Einzelausstellung von Rosemary Lee in der Galerie zu präsentieren. In IMAGE MACHINE / MACHINE IMAGE untersucht sie die Automatisierung von Bildprozessen und teilt die künstlerische Autorschaft mit Maschinen. Die Ausstellung findet im Rahmenprogramm von Transmediale / Vorspiel 2019 statt.

Technologien wie die digitale Fotografie und das maschinelle Lernen haben die Ästhetik, aber auch die Möglichkeiten, was ein Bild sein kann und kann, neu gestaltet. Inspiriert von dem Zitat „The idea becomes a machine that makes the art“ von Sol Lewitt, untersucht dieses Projekt Parallelen zwischen Konzeptkunst und Kybernetik. Die frühen Kybernetiker stellten sich Biocomputer vor, die zur Automatisierung konzeptioneller Aufgaben eingesetzt werden könnten, in einer Idee, die, wenn auch in anderer Form, durch künstliche Intelligenz realisiert wurde. Die weitgehende Automatisierung der Bildproduktion durch maschinelles Lernen hat dazu geführt, dass algorithmische Prozesse in die Bildebene eingebettet und gleichzeitig aus der Sicht verdeckt wurden. Während der prozedurale Charakter digitaler Bilder alltäglich ist, bringt er eine unvermeidliche Opazität mit sich. Diese Themen werden in einer Reihe von Zeichnungen und einer Installation untersucht. Die Zeichnungen arbeiten mit der Idee des Bildes als Prozess, der Ausführung einer Reihe von Anweisungen. Die Zeichnungen arbeiten mit den latenten Aspekten von Bildern, die aus dem Kopf des Künstlers kommen und durch den Körper artikuliert oder ausgedrückt werden, und erforschen verschiedene Arten von mechanischen Programmen, indem sie eine Reihe von Verfahren in visuelle Ergebnisse interpretieren.

Rosemary Lee (US, 1986) lebt und arbeitet in Kopenhagen. Lee hat den BFA an der School of the Art Institute of Chicago (2008) und ihren MA an der European Graduate School (2012) erworben. Derzeit ist sie PhD Fellow an der IT-University of Copenhagen und ist PhD Gaststudentin am Goldsmiths, University of London (2018). Rosemary Lee erhielt einige Auszeichnungen und Preise, darunter den transmediale Vilém Flusser Residency for Artistic Research (2014), den Statens Kunstfond Working Grant (2015 & 2017), Nordic Culture Point Mobility Funding (2017) und Art & Technology Project Support des Arts Council Norway (2017).

IMAGE MACHINE / MACHINE IMAGE stützt sich auf Rosemary Lees Promotionsprojekt, Seeing with Machines. Ihre aktuelle Forschung untersucht, wie die Automatisierung von Bildprozessen kreative Praktiken beeinflusst und zu einer Ästhetik beiträgt, die von algorithmischer Prozeduralität beherrscht ist. Lees interdisziplinäre Arbeiten bringen ihren Background in Kunst- und Medienwissenschaften zusammen und versuchen maschinelles Lernen zu verstehen, nicht nur in seiner Funktionalität, sondern auch in seiner kontextuellen Bedeutung.
In ihren früheren Arbeiten hat Lee ein breites Themenfeld erforscht. Ihre Langzeitprojekte Molten Media (2013-2018) und Cloud Harvest (2014-2016) untersuchen Beziehungen zwischen Medienarchäologie, Geologie und Elektroabfall. Während ihrer Vertiefung in die Interspezies-Kommunikation, arbeitete sie mit hybriden Ökosystemen der Beschallungstechnik und mit Pflanzen in Symbiotic Sound (2015-2017) und in Sensitivity, Plants & Noise (2012). Andere Projekte wie Mining the Arbitrary (2014-2016) und The Typesetter's Ruminations (2015) fokussieren das Kodieren von Informationen in die Materie.

Ihre Arbeit wurde unter anderem in folgenden Institutionen und Galerien gezeigt: Kunsthall Trondheim (Trondheim, NO); Nikolaj Kunsthal (Copenhagen, DK); Kunsthal Charlottenborg (Copenhagen, DK); Hyde Park Art Center (Chicago, USA); Phaiz (Chicago, USA); Victoria Art Center (Bucharest, RO); Haus der Kulturen der Welt, transmediale (Berlin); Luis Adelantado (Valencia, ES); Palais des Beaux Arts (Vienna, A); Rhona Hoffman Gallery (Chicago, USA); Heaven Gallery (Chicago, USA); The Holden Gallery (Manchester, UK); Galerie Gilla Lörcher I Contemporary Art (Berlin).


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Rosemary Lee
IMAGE MACHINE / MACHINE IMAGE
26. January – 8. March 2019
Opening: Friday, 25. January 2019 at 7 pm
Opening hours: Thu-Sat 3-6 pm

2019: 10 years Galerie Gilla Lörcher

Galerie Gilla Lörcher| Contemporary Art is very pleased to present the third solo exhibition of US American artist Rosemary Lee. Her show is exploring the transformation of image production & interpretation into machinic processes & formal logic.

Galerie Gilla Lörcher Contemporary Art is very pleased to present the third solo exhibition of Rosemary Lee. In IMAGE MACHINE / MACHINE IMAGE, she examines the automation of image processes, sharing artistic authorship with machines. The exhibition is included in the Transmediale / Vorspiel Program 2019.

Technologies such as digital photography and machine learning have reshaped aesthetics, but also the possibilities of what an image can be and can do. Inspired by the quote "The idea becomes a machine that makes the art.” by Sol Lewitt, this project looks at parallels between conceptual art and cybernetics. Early cyberneticians envisioned biocomputers which could be used to automate conceptual tasks, in idea which has been actualised, albeit in different form, through artificial intelligence. The large-scale automation of image production through the use of machine learning has had the effect of embedding algorithmic processes into the image-plane, while also obscuring them from view. While the procedural nature of digital images is commonplace, it brings with it an inevitable opacity. These themes are explored through a series of drawings and an installation. The drawings work with the idea of the image as a process, the performance of a set of instructions. Working with the latent aspects of images as coming from the artist's mind and articulated or expressed through the body, the drawings explore different kinds of mechanical programs, interpreting a set of procedures into visual outcomes.

Rosemary Lee (US, 1986) lives and works in Copenhagen. Lee gained her BFA from the School of the Art Institute of Chicago (2008) and an MA from the European Graduate School (2012). She is currently a PhD fellow at the IT-University of Copenhagen and has been a visiting PhD student at Goldsmiths, University of London (2018). Rosemary Lee has received several grants and honours including the transmediale Vilém Flusser Residency for Artistic Research (2014), the Statens Kunstfond Working Grant (2015 & 2017), Nordic Culture Point Mobility Funding (2017) and Art & Technology Project Support from the Arts Council Norway (2017).

IMAGE MACHINE / MACHINE IMAGE is informed by Rosemary Lee's PhD project, Seeing with Machines. Her current research examines how the automation of image processes impacts creative practices and contributes to an aesthetic governed by algorithmic procedurality. Lee's transdisciplinary work brings together her background in art and media studies, seeking to understand machine learning not only in terms of its functionality but also its significance in context. In her past work, Lee has explored themes across a range of fields. Her long-term projects Molten Media (2013-2018) and Cloud Harvest (2014-2016) address relations between media archaeology, geology and electronic waste. Delving into interspecies communication, she worked with hybrid ecosystems of sound equipment and plants in Symbiotic Sound (2015-2017) and Sensitivity, Plants & Noise (2012). Other projects, such as Mining the Arbitrary (2014-2016) and The Typesetter's Ruminations (2015) address the encoding of information into matter.

Her work has been shown among others at: Kunsthall Trondheim (Trondheim, NO); Nikolaj Kunsthal (Copenhagen, DK); Kunsthal Charlottenborg (Copenhagen, DK); Hyde Park Art Center (Chicago, USA); Phaiz (Chicago, USA); Victoria Art Center (Bucharest, RO); Haus der Kulturen der Welt, transmediale (Berlin); Luis Adelantado (Valencia, ES); Palais des Beaux Arts (Vienna, A); Rhona Hoffman Gallery (Chicago, USA); Heaven Gallery (Chicago, USA); The Holden Gallery (Manchester, UK); Galerie Gilla Lörcher I Contemporary Art (Berlin).



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